content header

Mijlpalen

2023 was een dynamisch jaar met belangrijke momenten, voor onze organisatie en vooral ook samen met anderen. Het liep van een nieuwe organisatie-inrichting, aangepaste processen voor de reis van de aios tot aan het uitbrengen van het vergelijkingsonderzoek naar salarissen van aios en de livegang van de nieuwe website. We nemen u hieronder graag mee in onze mijlpalen van 2023!

Werkgever

De reis van de aios stond in 2023 centraal in onze activiteiten als werkgever van 3.500 aios. Hoe kunnen we onze werkgeversinformatie zo ontsluiten zodat aios zich nog beter kunnen focussen op hun opleiding? We hebben interne processen onder de loep genomen. En onze informatie op de website aangepast. Met als resultaat een vernieuwde website die informatie aanbiedt vanuit het profiel van de bezoeker. Dus de aios, opleider of andere bezoeker staat centraal bij het aanbieden van informatie. Niet meer de regeling of het in te vullen formulier. Aan de achterkant is de verbinding tussen de website en de portal aangepakt. Komend jaar zullen we gebruiken om de website, de informatievoorziening en de dienstverlening aan de aios verder te optimaliseren.

Financier

Onze rol als financier is uitdagend en vraagt flexibiliteit van alle betrokkenen. Zo bleef in 2023 de instroom van nieuwe aios huisartsopleiding achter bij de gevraagde instroom van VWS. Met als gevolg: hogere kosten dan inkomsten want essentieel is dat de opleidingen bestaand personeel behouden voor noodzakelijke toekomstige groei van de instroom. Daarom hebben we als financier van opleidingen, in afstemming met VWS, financiële steun geboden ter overbrugging van dit gat voor het kalenderjaar 2023. Daarbij hebben we aangezwengeld dat VWS deze (tijdelijke) steun oppakt voor 2024.

In 2023 zijn we gestart met het actualiseren van de contracten met onder andere de opleidingsinstituten en opleidingsinstellingen. Afgelopen jaar betrof dit de M+G-contracten. Dit traject loopt door in 2024.

Strategisch partner

Veel aandacht ging uit naar het thema artsentekort. Wij hebben ons hard gemaakt om de tekorten aan artsen in opleiding buiten het ziekenhuis onder de aandacht te brengen. Met het actieplan artsentekort als basis met drie kenmerkende pijlers: onderzoek, dialoog en promotie.

Het FWG-vergelijkingsonderzoek salarissen van artsen in opleiding binnen en buiten het ziekenhuis gaf inzicht in onderlinge verschillen. Onze opleidings-en partnerorganisaties steunden de diverse brandbrieven die gestuurd zijn naar het ministerie van VWS en de Tweede Kamer. Met resultaat want de kamerleden zijn er verschillende keren met elkaar over in debat gegaan. Media zoals de Volkskrant en Medisch Contact besteedden aandacht aan dit urgente onderwerp. In 2024 gaan we hiermee verder, want dan komen de resultaten van het in 2023 door SBOH geïnitieerde onderzoek van het Capaciteitsorgaan naar de beweegredenen van basisartsen om hun vervolgopleiding uit te stellen of iets anders te gaan doen.

In samenwerking met 12 opleidingen hebben we als SBOH artsenberoepen buiten het ziekenhuis onder de aandacht gebracht van basisartsen en geneeskundestudenten: de campagne Next Level Dokter. Belangrijk momentum hierbij was in september met lancering van de campagne door minister Kuipers met daarna de aftrap tijdens KNMG-carrièrebeurs ’23. Next Level Dokter krijgt ook in 2024 een vervolg.

SBOH-organisatie

2023 gingen we van start met de implementatie van de strategische koers ’23-’27. Concreet betekende dit:

  • Organisatie-inrichting en doorontwikkeling
    In 2023 stond de inrichting van de nieuwe organisatiestructuur centraal. Met ingang van 1 juli is de nieuwe organisatiestructuur ingegaan (zie organogram). Naast de inrichtingsprincipes, het gewenste besluitvormingsproces en de overlegstructuren is ook de samenstelling van het managementteam (MT) bepaald en zijn (nieuwe) mensen op deze plekken benoemd.
  • Het actualiseren van functiebeschrijvingen van medewerkers.
  • Ook onze aandacht uitging naar het professionaliseren van onze communicatie. De nieuwe koers is uitgewerkt in een communicatiestrategie met als belangrijkste uitgangspunten: persoonlijk en betrokken, duidelijk en praktisch, met regelmaat en structuur. Voor de medewerkers is een huisstijlhandboek gemaakt. Ook zijn diverse middelen aangepast met een opgefriste huisstijl. 

Een belangrijk moment afgelopen jaar was het afscheid van Kees Esser als voorzitter Raad van Bestuur. Intern is er op verschillende momenten aandacht aan besteed. Voor onze externe relaties was het symposium ‘Met frisse blik’ in Slot Zeist het moment om Kees de hand te schudden. Marlies Telgenkamp heeft de voorzittershamer in november ‘23 officieel overgenomen.

Op de hoogte blijven van SBOH?

Meld je aan voor SBOH-nieuws!